Розвиток дітей - проект «Ежата і діти»
Методику розробили
Микола Григорович Ляпко - Президент МВК «Ляпко», кандидат медичних наук, лікар-рефлексотерапевт вищої категорії.
Ксенія Вікторівна Осадча - педагог-методист проекту творчого развитку і підтримки сім'ї «Територія мрії», практичний психолог, педагог вищої категорії, дефектолог, автор методики.
Наталія Володимирівна Михайленко - науковий співробітник МВК «Ляпко», лікар-консультант, генетик.
1 Важливість впливу дрібної моторики на розвиток розумових здібностей у дітей дошкільного віку
3 Що таке пристрої аплікаційні Ляпко?
4 Рекомендації по використанню пристроїв аплікаційних Ляпко
5 Варіанти роботи з пристроєм аплікаційним «Краплинка»
6 Варіанти роботи з «М'ячиком голчастим»
7 Варіанти роботи з «Валиком Лицьовим»
8 Варіант роботи з «Устілками плюс».
9 Варіанти роботи з масажером «Фараон»
10 Пристрої аплікаційні Ляпко в навчальних іграх
11 Рекомендовані ігри і вправи за віковими групами
12 Відгуки фахівців про свою практику
13 Протипоказання до застосування пристроїв аплікаційних Ляпко
Важливість впливу дрібної моторики на розвиток розумових здібностей у дітей дошкільного віку
Займаючись дослідженням питань дитячої психології і педагогіки, вчені прийшли до приголомшуючих висновків. Виявляється, близько третини кори головного мозку відповідає за розвиток моторики рук. Крім того, ця третина розташована максимально близько до мовного центру. Тому, коли ми тренуємо долоні і пальці, то впливаємо і на центр мови.
У зв'язку з цим розвиток дрібної моторики рук дитини раннього віку є однією з основоположних завдань при навчанні мовним навичкам. Дрібна моторика безпосередньо впливає на формування логіки, розумових навичок, зміцнення пам'яті, тренування спостережливості, уяви та координації. Діти, які краще володіють своїми руками, проявляють посидючість і повільніше втомлюються.
Розвиваючи у дітей увагу до дотиків, до відчуттів в тілі, можна навчити їх розуміти своє тіло, його потреби.
Багатьма педагогами і психологами наголошувалася важливість полі-сенсорного сприйняття навколишнього світу дитиною. Активне залучення всіх аналізаторів: зорового, слухового, нюхового, смакового, тактильного - формує більш повну і яскраву картину світу, відточує навички взаємодії з ним. Навчити дітей усвідомлено користуватися всіма органами почуттів є дуже важливим завданням в дошкільному періоді
Руки людини здатні розрізняти форму предметів, розмір, вагу, фактуру поверхності, температуру. Кожен з предметів навколишнього світу має безліч тактильних ознак: м'якість - жорсткість, гладкість - шорсткість, ламкість - міцність, легкість - важкість, рихлість - пружність. Також йому притаманні ступінь гнучкості, липкості, слизькості, пухнастості і колючості - всі ці характеристики людина може відчути за допомогою тактильно-м'язового почуття. Але, мало хто про це замислюється, ще рідше використовує в своїй діяльності. Винятки складають люди творчих професій, ремісники, чия діяльність пов'язана з точними налаштуваннями тактильного апарату. Розвиваючи у дітей увагу до дотиків, до відчуттів в тілі, можна навчити їх розуміти своє тіло, його потреби.
У наші дні багато людей живуть в напруженому ритмі. У світі суєти і негативних переживань, гонок за матеріальними благами, і як наслідок, з'являються хвороби. Повертаючись до тілесних відчуттів, відчуваючи фізичні і динамічні потреби, задовольняючи їх, ми піклуємося про себе і живемо більш повно. Наше тіло - дуже хороший порадник. Слухаючи його і піклуючись про свій комфорт, можна уникнути безліч неприємних ситуацій і навіть хвороб.
Крім того, розвиток тактильного аналізатора неодмінно супроводжується розвитком інших, пов'язаних з ним, центрів мозку, йде утворення нових нейронних зв'язків. При стимуляції чутливості шкіри і дрібних м'язів руки розвиваються моторні, мовно-когнітивні функції, аналітичне сприйняття, координація рухів і багато іншого. Пропонуючи дитині для маніпуляції різний за фактурою, структурою та формою матеріал, дорослі допомагають їй вивчати властивості предметів, поповнювати словниковий запас, відчувати себе більш впевнено в навколишньому світі, розвиватися гармонійно.
Більше 10 років тому була розроблена методика використання пристроїв апплікаційних Миколи Григоровича Ляпко для дітей дошкільного віку. У ній приймали участь медики, психологи, педагоги та, звичайно ж, діти. Протягом цього часу методика вдосконалювалася і розширювалася. Спочатку пристрої аплікаційні Ляпко використовувалися для розвитку тактильного аналізатора. Пізніше було відзначено позитивний вплив на психіку дітей, в тому числі і тих, які мають особливості в розвитку.
Питання фізичного і психічного здоров'я дітей в нашій країні стоїть особливо гостро, і дана методика може бути складовою частиною реагування на проблему.
Проект «Їжачки та діти» - це програма з оздоровлення дошкільнят за допомогою пристроїв аплікаційних Ляпко (ПАЛ)
В основі оздоровчо-профілактичної програми лежить стимуляція тактильного сприйняття дитини, що спільно з фізичними, духовними, соціальними, емоційними, інтелектуальними складовими сприяє гармонійному розвитку особистості. Чим більше різноманітну інформацію отримує тактильний аналізатор, тим більш гнучкою і лабільною формується психіка дитини.
Так повелося, що люди як еталон доброго приймають все м'яке і пушисте, і негативно сприймають колюче ( «колючий характер», «наїжачився, як їжак»). Таке стереотипне ставлення - одностороннє і обмежує розвиток. Дитина, яку виховують в тепличних умовах, в коконі з гіперпіклування і комфорта, виростає не маючи можливості долати труднощі, зі слабкою психікою, все це супроводжують ще й часті захворювання. Навпаки, подолання труднощів загартовує тіло і дух, дозволяє дитині набути впевненості в собі, самостійності. Діти інтуїтивно відчувають це і, як правило, із задоволенням виконують поставлені дорослими завдання для розвитку, навіть якщо такі завдання супроводжуються певним фізичним дискомфортом. У даній програмі йдеться про звикання до колючих пристроїв аплікаційних Ляпко.
Символ програми «Їжачки та діти» - Їжачок - енергічний, сміливий, урівноважений, допитливий. Він готовий допомогти кожному, здатний подбати про себе і може сказати «ні», якщо щось не подобається. Цими якостями характеру Їжачок і буде ділитися з дітьми.
Що таке пристрої аплікаційні Ляпко?
Дія пристроїв аплікаційних Ляпко заснована на принципах традиційної китайської медицини - поверхневої багатоголкової акупунктури. Високий оздоровчий ефект пристроїв аплікаційних Ляпко обумовлений поєднанням інтенсивних рефлекторних, гальвано-електричних і імуннологічних властивостей. Це виражається в стимуляції біологічно активних точок, що сприяє підвищенню імунітету і поліпшенню кровообігу. Крім того, вплив ПАЛ розвиває тактильне сприйняття, покращує концентрацію уваги дитини, стимулює мовні функції, коригує поставу, підвищує впевненість у собі.
Помірне роздратування чутливих закінчень, зосереджених в визначених точках шкіри, м'язів і інших тканин, нормалізує силу, рухливість і урівноважує процеси збудження і гальмування. Воно не обмежується тільки зоною тієї чи іншої точки або нерва, а часто благотворно впливає на органи, віддалені від місця впливу, і на весь організм людини в цілому.
Пристрої аплікаційні Ляпко - це еластичні пластини, валики, стрічки і пояси, виготовлені з гуми медичного призначення, з зафіксованими на ній голками. Голки ПАЛ складаються з необхідних для організму металів: цинку, міді, заліза, нікелю і срібла. У гумовій основі навколо голок і по краях ПАЛ є обмежувальні виступи, що підвищують стійкість і надійність кріплення голок, що оберігають шкіру від пошкодження. Особливо важливо, що голки, стикаючись зі шкірою, не ушкоджують її. Вони заточені так, що пошкодження епідермісу не відбувається.
Пристрої аплікаційні Ляпко впливають на шкірні рецептори, точки і рефлекторні зони, викликаючи адекватні реакції організму. Включають імунну систему в роботу, дають їй додаткові сили для успішної боротьби з хворобою. Крім того, включається механізм множинних уколів біологічно активних точок, розташованих на шкірі, які дають команду гіпофізу на виділення ендорфінів - природних знеболюючих речовин організму. Таким чином, стикаючись зі шкірою, голки стимулюють викид внутрішніх ліків людини, включаючи в роботу «внутрішнього лікаря».
В результаті застосування пристроїв аплікаційних Ляпко нормалізується діяльність опорно-рухового апарату, нервової, серцево-судинної, лімфатичної, дихальної, травної, видільної, урогенітальної, імунної та ендокринної систем. ПАЛ широко використовуються в стоматології, педіатрії, дерматології і косметології, а також для відновлення життєвого тонусу, гарного настрою і працездатності.
При контакті зі шкірою на поверхні голок пристрою аплікаційного Ляпко відбувається безліч фізико-хімічних змін, які пов'язані з виникненням гальванічних струмів. Гальванізація сприяє поліпшенню обміну речовин, підсилює відновні процеси, надає розсмоктуючу дію, допомагає виробленню біологічно активних речовин, знижує больову і тактильну чутливість шкіри.
Пристрої аплікаційні Ляпко не мають побічних ефектів і схвалені Міністерством охорони здоров'я України до використання в медичній практиці, захищені українськими, російськими і міжнародними патентами, сертифіковані відповідно до світових стандартів якості. Методика лікування пристроями аплікаційними Ляпко включена в навчальні посібники для студентів і викладачів вищих навчальних закладів з фізичної реабілітації, фізичного виховання, а також лікарів і фахівців зі спортивної медицини та кінезіотерапії.
Згідно з методичними рекомендаціями щодо застосування пристроїв аплікаціоних Ляпко, для розвиваючих занять пропонується масажер «Фараон» і ПАЛ плоскі з кроком голки 3,5 - 5,0 мм: «Краплинка», «Валик Лицьовий М», «Устілки Плюс» , «М'ячик голчастий».
Щоб привести пристрої аплікаційні Ляпко і масажери у відповідність з існуючими у дитини уявленнями, а також для забезпечення ігрової мотивації в програмі використані відповідні назви:
- «Валик Лицьовий» - Трактор;
- «М'ячик Голчатий» - Їжачок;
- массажер «Фараон» - Котяча лапка;
- «Краплинка» - Маленька Колючка;
- «Устілки Плюс» - Сліди.
Такі назви є містком між конкретним досвідом дитини і абстрактним мисленням, допомагають формувати у дітей асоціації, стимулюють розвиток образних порівнянь.
Систематичне застосування пристроїв аплікаційних Ляпко стимулює тактильні рецептори шкіри дитини, покращує кровообіг і нервову провідність. Вплив на біологічно активні точки, яких на тілі понад 1000, сприяє відновленню та нормалізації функції всіх органів і систем. Аплікаційна терапія Ляпко благотворно впливає на фізичний, емоційний і психічний стан організму дитини.
Рекомендації по використанню пристроїв аплікаційних Ляпко
Пристрої аплікаційні Ляпко рекомендовані до використання не як лікувальний засіб, а як профілактичний для зміцнення іммунітета, підвищення тонусу м'язів, поліпшення периферичного кровообігу, а також як засіб, що стимулює тактильну чутливість. Крім того, використання ПАЛ може бути дієвим методом поліпшення фізичного і психічного самопочуття дітей.
Використання дозовано. Дітям пропонується певний вид діяльності (масаж, гра на розвиток тактильних відчуттів, самомасаж). Після чого пристрої аплікаційні Ляпко дезінфікуються і прибираються в спеціальну коробку до наступного заняття. Оптимальним є наявність індивідуальних наборів ПАЛ у кожної дитини.
Час впливу:
- «Краплинка» - від декількох секунд до 3-5 хвилин;
- «Устілки Плюс» - від 1 до 5 хвилин;
- Масажер «Фараон» від 1 до 5 хвилин;
- Обкатування валиком, «м'ячиком голчастим» - від 2 до 5 хвилин в залежності від підготовленості дітей.- Для підтримки інтересу і з метою безпеки пристрої аплікаційні Ляпко не даються дітям для вільних ігор. Всі маніпуляції здійснюються тільки в присутності педагогів або батьків.
- Аплікаційна терапія Ляпко вводиться поступово. Освоївши один вид аплікатора, поступово здійснюється перехід до наступного. Також поступово збільшується час впливу на шкіру.
- Педагоги, батьки, які застосовують пристрої аплікаційні Ляпко, повинні ознайомитися з цією оздоровчої методикою.
- Доцільно для досягнення більш сильного оздоровчого ефекту, застосовувати пристрої аплікаційні Ляпко комплексно з іншими методами. Підходять обтирання прохолодною водою, точковий масаж, імунна гімнастика та інші.
- Педагоги, які проводять оздоровчу програму, враховують особливості тактильного сприйняття, тип темпераменту дітей своєї групи. Атмосфера на заняттях психологічно комфортна, темп заняття - не квапливий, мета педагога і батьків - м'яко і ненав'язливо привчити дітей до сприйняття пристроїв аплікаційних Ляпко. Демонструючи спочатку на собі, на м'якій іграшці, потім на найсміливішому (самому готовому) з дітей, педагог показує безпеку дружелюбного Їжачка. Надалі у дітей виникає інтерес і бажання доторкнутися.
- Дуже важлива регулярність застосування пристроїв аплікаційних Ляпко, мотивація дітей на здоров'я та особиста зацікавленість дорослого.
- Ключовим моментом підтримки інтересу дітей протягом періоду звикання є гра, примовки, використання педагогом цікавих образів, пов'язаних з колючими пристроями аплікаційними Ляпко.
Важливо дати дітям орієнтир для розвитку: «Я раніше боялася всього колючого, а тепер дружу з Їжачком і не боюся», «Коли щось долаєш, стаєш сильніше», «Колючки Їжачка колються і загартовують», «Ти справжній йог!» і т.п.
Діти з підвищеною чутливістю і тривожністю можуть бути включені в маніпуляції з ПАЛ в міру їх готовності. На початкових етапах варто використовувати бавовняні шкарпетки для зниження ступеня впливу на стопи і забезпечення психологічного комфорту.
Буває так, що діти, побоюючись нових відчуттів і незнайомих предметів, не хочуть включатися в ігровий процес. У такому випадку ці діти, не беручи участь активно, спостерігають за грою з боку, поступово звикають, морально «дозрівають» і через деякий час, зазвичай, висловлюють бажання приєднатися до гри. Педагогу слід пам'ятати, що примус в даному випадку неприпустимо.
На етапі освоєння програми «Їжачки та діти», який передбачає чотири тижні регулярних занять (3-5 разів на тиждень), заняття проводяться в ранковий час (5-10 хвилин з їжачком). Один пристрій аплікаційний Ляпко освоюється на протязі тижня. Послідовність знайомства з пристроями аплікаційними Ляпко така: Маленька Колючка ( «Краплинка»), Їжачок ( «М'ячик голчастий»), Трактор ( «Валик лицьовий М »), Сліди ( «Устілки Плюс»).
Основна частина оздоровчої програми компонується педагогом з тих ігор які сподобались найбільше дітям та вправ з пристроями аплікаційними Ляпко і проводиться щодня протягом наступного місяця разом з комплексом ранкових вправ або в спеціально відведений для цього час.
В кінці програми підбиваються підсумки за результатами використання пристроїв аплікаційних, відповідно до яких подальша система їх застосування (частота, тривалість, інтенсивність занять) може бути скоригована педагогами і фахівцями центру «Ляпко».
Варіанти роботи з пристроєм аплікаційним «Краплинка»
«Краплинка» - це пара яскравих пристроїв аплікаційних квадратної форми (33х33 мм), з вбудованими металевими голочками. Цей аплікатор одягається на середні або вказівні пальці обох рук. Якщо долоні лежать на столі, колюча поверхня повинна бути звернена вниз.
Знайомство з ПАЛ найкраще починати казкою про них. Інформація сприймається дітьми з великою цікавістю, якщо використовувати гру про звірів, про яких йде мова, або їх зображення.
Казка про маленьку колючку
Жила була в своєму маленькому квадратному будиночку Колючка. Вона була боязка і майже не виходила. Їй дуже хотілося з ким-небудь подружитися, бути корисною. А звірі говорили:
- Фу, яка ти колюча, не підходь близько. Якщо зробиш нам боляче, ми тебе проженемо!
І Маленька Колючка сиділа в будиночку і сумувала.
Раптом чує:
- Рятуйте! На допомогу! - це кричав Зайчик, за яким гналася лисиця.
Наша Колючка вискочила:
- Одягай мене на лапку! Я тобі допоможу!
Тут і Лисиця з'явилася:
- Усе! Буде з тебе заячий суп! - і накинулася на Зайця.
А Заєць виставив лапку вперед:
- Стоп! Мене не можна ображати
Лисиця схопила його за лапку, та як закричить:
- Ой ой ой! Так неправильно! Ти колешся, - і побігла на велику лісову раду скаржитися.
- Вимагаю вигнати Колючку з лісу! Вона мені Зайця з'їсти не дала!
Стали все думати: «Колючка - добре, чи погано?»
- Добре, - пробулькав Йорж, - мої колючки це мій захист, мене щука з'їсти не може!
- Погано, - пробурчав Вовк, - якщо наступити - боляче!
- Добре, - прошепотіла Ялинка, - мої голочки взимку не опадають! У них багато здоров'я.
- Добре, - сказала Людина, - чарівні голочки загартовують тіло і дух!
- А як загартовуватися? - запитав Заєць - Я хочу!
Тоді Маленька Колючка запропонувала:
- Я буду приходити до тебе і допомагати.
МАСАЖ
Маленькими аплікаторами «Краплинка», «Малюк». Педагог робить дітям молодшого віку легкі притиски на долоньках, передпліччях, щоках, пояснюючи: «Щоб щічки були рум'яні». Також притиски виконуються на лобі, скронях, потилиці («Щоб казки краще запам'ятовувалися»); на ніжках - по колінах, гомілках, стопах («Щоб ніжки добре бігали по доріжці»).
Діти середнього і старшого дошкільного віку повністю справляються з масажем самі. Від дорослого потрібно направляти рухи - зверху вниз - і розповісти про правила безпеки - аплікатори Ляпко тільки для дбайливих аплікацій на тіло.
САМОМАССАЖ
На початковому ознайомчому занятті діти оглядають, надягають на вказівні пальці обох рук, досліджують вплив «маленьких колючок» на своєму тілі. Самомасаж відбувається так: на пальчиках - «Краплинки», руки лежать симетрично на тій частині тіла, на який спрямований вплив. Аплікаційні притиски - легкі, але відчутні, робляться постукуванням вказівних пальців або м'якими натисками і утримуванням пристроїв аплікаційних Ляпко на поверхні шкіри до трьох-п'яти рахунків ( «Неначе приклеюємо шматочки здоров'я»), потім перехід на іншу ділянку тіла. Ніякі інші дії з ПАЛ не виробляються.
Як основна частина оздоровчої програми пропонується протягом першого тижня проводити з дітьми молодшої групи ігровий масаж за допомогою ПАЛ «Краплинка», зі старшою групою - 2-3 хвилинний самомасаж за допомогою того ж пристрою. Цієї невеликої взаємодії з ПАЛ досить для поступового звикання і отримання оздоровчого ефекту. Доцільно проводити дану процедуру регулярно в фіксований час, наприклад, після ранкової гімнастики. У другий тиждень вводиться такий спосіб використання пристроїв аплікаційних Ляпко, а до ПАЛ «Краплинка» діти повертаються через три тижні, збільшуючи час маніпуляцій до 5 хвилин.
Варіанти роботи з «М'ячиком голчастим»
«М'ячик голчастий» (в програмі Їжачок) являє собою щільну гумову кулю, покриту голочками по всій поверхні. Цінність даного виду пристрою аплікаційного - в можливості бімануальної взаємодії з ним, що стимулює розвиток стереогностичного почуття, тактильної чутливості, зв'язку між півкулями головного мозку.
Знайомство з Їжачком:
«Діти, до нас в гості з лісу прийшов Їжачок! Він такий незвичайний! Його незвично тримати в руках. Мені дуже подобається катати його між долонями ». Діти можуть підійти до педагога і помацати м'ячик у нього в руках і при бажанні обережно потримати його.
При знайомстві можна використовувати наступний вірш Лідії Слуцької:
Їжачок цілий день клопоче,
Всім в лісі допомогти він хоче.
Усім потрібні його голки –
Витягнув скалку вовку,
Хутро зайчикові підлатав,
Лисичці хвостик зав'язав.
Добрий Їжачок всім допоможе –
Звертайся і ти милий друже!
Гра «Їжачок по лісі котився»
Педагог і діти сидять навколо столу і легенько перекочують «М'ячик голчастий» один одному, кажучи: «Їжачок по лісі котився і у Саші (кажуть ім'я дитини, до якої буде котитися м'ячик) опинився». Дитина, в свою чергу, відправляє його до наступних дітей. Покотити і прийняти спокійно «М'ячик голчастий", не відволіктися - це досить складне завдання для дошкільнят. Гра проходить в спокійному темпі. Шкіра рук звикає до нових відчуттів
Гра-побажання в колі «Подарунок Їжачка»
Педагог тримає м'ячик, обертаючи його між долонями, і каже: «Мені Їжачок приніс хороший настрій, а тобі нехай подарує посмішку» і передає «М'ячик гольчастий» дитині, що стоїть поруч з ним в колі. Дитина, що отримала м'ячик, повторює побажання, адресоване йому, додаючи своє побажання і передає Їжачка наступному ( «Мені Їжачок подарував усмішку, а тобі нехай принесе багато друзів»). Гра продовжується до тих пір, поки Їжачок не побував в долонях у кожного учасника. Поки діти кажуть, м'ячик вони тримають між долонями і обертають його.
Гра на увагу «Лісові мешканці»
Діти і педагог сидять навколо великого столу. Ведучий перекочує «М'ячик голчастий» гравцям по черзі, кажучи «Їжачок по лісі втік. Кого Їжачок зустрів? ». Відповіді дітей будуються за таким же зразком: «Їжачок по лісі біг, Їжачок зайця зустрів!» Таким чином, діти згадують тварин - мешканців лісу. Умови гри - котити Їжачка акуратно, дбайливо, він не повинен впасти зі столу. Можна сказати дітям, що Їжачок - мандрівник, він не тільки по лісі може гуляти, а й уздовж річки, озера, моря, в міському парку і бачить багато всього різного. Тобто, теми можуть бути будь-якими. У цій грі крім розвитку пам'яті, уваги, тактильного аналізатора, стимулюється мова і вміння чекати.
Самомасаж долонь «Їжачок»
Ежата-малышата Отправились гулять: прокатывание в ладонях вперед-назад
Один, два, три, четыре, Ну, и конечно, пять. - одновременное нажимание двух одноименных пальцев обеих рук
Один и два скакали, - имитация прыжков большими и указательными пальцами
Три и четыре спали, - придерживайте «Мячик игольчатый» только средними и без- ымянными пальцами
А пятый танцевал, - прокатывание «Мячика игольчатого» мизинцами обеих рук
На дудочке играл! - имитация игры на дудочке всеми пальцами
Варіанти роботи з «Валиком Лицьовим»
«Валик лицьовий М» (в ігровому варіанті - «Трактор») являє собою циліндр, покритий голочками, закріплений на гладкій рукоятці. При прокочуванні по шкірі, створює ефект «множинного голчастого душа». Застосовується для динамічного впливу на шкіру. Валик використовується при масажі і самомасажі тіла. Вплив здійснюється по зовнішній стороні кінцівок і по спині. Натискання легке, рух рівномірний по всій довжині.
Ігровий масаж «Пісня Їжачка»
Прокатування валиком супроводжується словами:
«Їжачок котився, котився, котився ...
По руках котився, котився, котився ...
По спині котився, котився, котився ...
По ногах котився, котився, котився ...
І зник».
Текст вимовляється плавно, співучо.
«Піаніно»
Ще один варіант мовного супроводу масажу-гри з валиком. Співається гамма зі словами «Ось іду я вгору. Ось йду я вниз» одночасно з просуванням валика по руках, спині, ногах. Особливість: після подорожі валика вгору і вниз потрібна пауза, щоб дитина могла відчути свої відчуття, зрозуміти, чи хоче вона ще.
Ігровий масаж «Літній душ»
У грі використовується фрагмент вірша Вієру Григоре «Як вмивається їжачок». Педагог зачитує вірш і, подаючи приклад дітям, демонструє елементи масажу на собі:
Зранку в лісі спросоння
Вмивається Їжачок.
Мати-їжачиха таз бере,
Мордочку Їжачка тре.
Миє ручки, миє ніжки
І ще живіт трішки.
Тільки спину, тільки спину
Чи не помиєш рідного сина.
Більшу частину масажу діти виконують самостійно. На останньому реченні педагог пропонує допомогти дітям один одному почистити валиком голочки на спинках.
«Їжачковий масаж»
Група дітей і педагог сидять в колі на килимі. Перша частина гри проходить без пристроїв аплікаційних Ляпко. Діти і дорослі стукають ритм по колінах і вимовляють текст: «Папа їжак, мама їжак, ти мені ручки помасажуєш? Папа їжак, мама їжак, ти мені плечики потреш? ». Називаються різні частини тіла, які розтираються руками вгору-вниз. Наступний етап гри - використання ПАЛ. При проголошенні мовної частини діти відбивають ритм по колінах, потім беруть валики і масажують ними названу частину тіла.
Масаж «Колючий одяг»
Їжачок, їжачок - чудачок, Зшив колючий піджачок.
Давайте покажемо, як Їжачок піджачок надягає. На руки одягаємо, на спинку, на животик, а на шиї - комірець. (Масажуємо названі частини тіла у дитини).
Як правило, такі ігри викликають у дітей позитивні емоції, особливо, якщо емоційний дорослий, вони часто просять повторити ще. Коли дітям ці ігри добре знайомі, їх тіло звично до впливу пристроїв аплікаційних Ляпко, то можна підключати до масажу більш чутливі частини тіла - груди, живіт, шию, голову, тильні сторони рук і ніг.
Сюжетна гра «Добрий лікар Айболит»
Гра є свого роду міні-виставою. Педагог «запрошує» іграшкового Айболита або сам надягає білий халат і оголошує, що лісова лікарня для звірів відкрита. До доктора приходять іграшкові звірі на прийом.
У ведмедя болить спина - він підняв дуже важкий вулик з медом. Айболит розкаже, що тяжкості потрібно піднімати поступово, після тренування. А зараз хворому показаний щадний режим, обкатування валиком поперекової частини і відпочинок на пристрої аплікаційному Ляпко «Ромашка-М».
Білочка велика непосида, у неї добре виходить скакати по гілках, але вірші вчити їй важко, пам'ять слабка. Айболит за допомогою Їжачка робить масаж голови, щоб кров до голови приливала, поліпшувався зір, пам'ять, увага і розповідає, що пам'ять потрібно тренувати постійно, спочатку вчити коротенькі вірші, потім довші, а щоб краще запам'ятовувалося, потрібно уявляти собі то, про що розповідаєш, або навіть замальовувати. І, звичайно, не забувати про їжачковий масаж.
Зайчик був необережний, коли перебігав по містку, і поламав лапку. Тепер вона у нього загіпсована. Щоб кісточки швидше зросталися, Їжачок робить Зайчику масаж на здоровій лапці. Лисичка часто застуджується. Айболит прописує одягатися по погоді, робити загартовування і масаж масажером «Фараон».
Ця гра дає дітям інформацію про те, як можна застосовувати пристрої аплікаційні. Наступний етап можливого розвитку цієї сюжетної гри - лісова школа для юних докторів. Діти як учні Лікаря Айболита допомагають робити масаж звіряткам.
«Взаємний масаж»
Коли прийоми масажу освоєні дітьми в достатній мірі, можна спробувати перейти до такого виду діяльності, як взаємний масаж. Діти в парах можуть робити один одному масаж, відпрацьований на ляльках і на собі. Це формує добре ставлення один до одного, вміння довіряти партнеру, контактувати, розвивати навички вербалізації своїх відчуттів ( «Так занадто сильно», «Мені подобається масаж спини»).
Такий вид масажу дає установу на взаємодопомогу, робить дітей небайдужими до відчуттів іншої людини.
Варіант роботи з «Устілками плюс».
«Устілки плюс» (в програмі Следи) - це пара гумових пристроїв аплікаційних Ляпко, що мають форму лівої і правої стоп ніг, призначені для впливу на біологічно активні точки, розташовані на поверхні стоп.
Ігрова вправа «Їжачок туфлі приміряв»
Діти знайомляться з ПАЛ «Устілки плюс» в ігровій формі. Вони сидять на стільцях у колі, перед кожним лежить пара устілок. Ноги дітей стикаються з ними. Педагог розповідає дітям вірш:
Ёжик туфли примерял, - ноги расположены на стельках
В туфле пальцем ковырял. - касание к следам только большими пальцами ног
Но спадают туфли с пятки - Очень маленькие лапки! - касание к следам пятками приподнять ноги и покачать ими в воздухе
Ігрові вправи повторюються 2-3 рази.
Ігрова вправа «Цікаві звірята»
Ноги дітей «перетворюються» по черзі в різних тварин і виконують вправи- ряд дотиків на колючих устілках.
Виконуються сидячи на стільці, у кожної дитини є своя пара слідів. Звірі різні за характером і характер дотику теж різний:
- Боязкі зайчики - легко торкаються і прибирають стопи зі слідів.
- Лисичка-сестричка - дотик то носком, то п'ятою, то перевертаючи пристрої аплікаційні Ляпко колючками вниз.
- Мишка-Топтижка - дружить з колючками, придавлює ногою сліди.
- Хоробрі їжачки знають секрет - рівномірний розподіл ваги. Тоді не боляче, а приємно. Навіть можна встати і трохи постояти на колючих слідах.
Ігрова вправа «Дзеркало»
Це ряд вправ, заснованих на повторенні за дорослим. Орієнтир на зорову та слухову увагу. Виконується сидячи.
Ігрова вправа «Гойдалки»
Перекочування стопи з п'яти на носок на слідах; рух колінами вправо-вліво, вага при цьому переноситься з однієї частини стопи на іншу. Ці вправи дають можливість стикатися всім точкам, які представляють проекції внутрішніх органів тіла з пристроєм аплікаційним Ляпко, готують до комплексу вправ, які будуть виконуватися в подальшому стоячи. Наступним етапом роботи зі слідами є виконання вправ стоячи. Дуже важливо, щоб на цьому етапі діти отримали установку на глибоке дихання, яке підсилює концентрацію уваги на тілесних відчуттях і полегшує м'язове розслаблення при контакті стоп з колючою поверхнею. Вага тіла повинна розподілятися рівномірно по всій площі стоп.
Ігрова вправа «Дерево на вітрі» вперед, назад всім корпусом з перенесенням ваги на відповідну частину стопи.
Ходьба на місці в колючих слідах
До ходьби доречно давати ритмічний вірш. Наприклад, Самуїла Маршака:
Так ковзає на льоду.
Каже йому лисиця:
- Дай, переведу?
Відповідає сірий їжачок:
- У мене дві пари ніжок.
Сам я перейду!
Ходьба вперед, назад, боком (приставним кроком) по слідах. Виконання гімнастичного комплексу вправ для шиї, рук стоячи на пристроях аплікаційних Ляпко.
Рухлива гра «Бджілки»
Пара колючих устілок - це квітка. У кожної дитини вона своя. За сигналом (вмикається музика) діти-бджілки відлітають розім'яти крильця, потім музика вимикається, діти повинні знову повернутися на свою квіточку.
Наступні ігри вимагають в достатній мірі освоєння пристроїв аплікаційних Ляпко учасниками і підвищеної уваги педагога.
Сюжетна гра «Лабіринт»
«Устілки плюс» використовуються як частина лабіринту (смуга перешкод), долаючи яку діти стають більш сильними, здоровими, сміливими. Складовими частинами смуги перешкод можуть бути послідовно розкладені «Устілки плюс», морська галька, фольга, подушечки з крупами, мотузочок на рівні колін дітей (для переступання), обручі (щоб лазити через них), таз з водою і рушники. При вигляді колючих Слідів спочатку у дошкільнят виникає безліч сумнівів і страх перед незвичайними перешкодами. Щоб їх подолати, педагог придумує різні варіанти цікавої мотивації. Наприклад: «Якщо ми хочемо потрапити в зачарований ліс і врятувати принцесу, то потрібно спробувати пройти по непростому лабіринту». Іншим разом подолання перешкод може бути пов'язано з пошуком скарбів і т. п. У дітей підвищується самооцінка, з'являється гордість і самоповага, коли вони вирішують постояти на устілках (спочатку в шкарпетках, потім босою ногою), потоптатися, пройти до кінця смуги перешкод, врятувати казкового героя. Від заняття до заняття впевненість в своїх силах зростає, і чарівні сліди роблять свою справу.
Навчальна гра «Годинники»
Ця гра завдяки підключенню різних видів аналізаторів (слухового, тактильного, моторного) допомагає дітям ефективно закріпити знання цифр і вчить визначати час за годинником.
Знадобляться таблички з цифрами від 1 до 12 і дванадцять пар ПАЛ «Устілки Плюс». Кожна пара - відповідна точка на циферблаті. Діти, як стрілочки, просуваються боком по розкладеним устілкам. Кількість гравців - до п'яти чоловік. Можна використовувати пісню з фільму «Карнавальна ніч» (Чорна стрілка обходить циферблат). Коли музика зупиняється, кожен учасник гри називає ту цифру, навпроти якої він стоїть.
Другий варіант - кожен гравець отримує завдання зайняти місце на циферблаті, відповідну певній годині, і назвати сусідні цифри.
Третій більш складний варіант для дітей, які розуміють час по годинах. Циферблат з колючих устілок зменшений - кожна цифра - один пристрій аплікаційний Ляпко. Ігрові завдання діти виконують по черзі. Вихідна позиція всередині кола. Зразкові завдання: педагог говорить: «Годинник показує пів на третю» - дитина має поставити одну ногу на шість, іншу - між двійкою і трійкою. Якщо «Годинник показує без п'яти хвилин дванадцять», який грає стає так, щоб одна нога стояла на цифрі одинадцять, друга на дванадцяти.
Навчальна гра «Роза вітрів»
Організаторам гри знадобляться чотири або вісім пар ПАЛ «Устілки Плюс». Сліди попарно розташовуються за напрямками сторін світу. Поруч кладуться таблички: «північ», «південь», «захід», «схід». Також проміжні напрямки: «північний захід», «північний схід», «південний захід» і «південний схід» (можуть бути внесені в гру пізніше). Дітям по черзі пропонується побувати в різних частинах світу, тобто стати на відповідну пару слідів і назвати предмети, які потрапляють в їх поле зору, але повторюватися не можна. Таким чином, крім оздоровчого впливу на стопи і весь організм в цілому, діти тренують свою увагу і засвоюють нові знання через відчуття в тілі. Інформація отримана на особистому досвіді і закріплена тілесно, є найбільш цінною.
Гра «Ніндзя»
У цьому незвичайному процесі у дітей розвивається координація рухів, орієнтування в просторі, підвищується самооцінка і впевненість у собі. Кілька комплектів устілок лежать у вигляді доріжки, по якій можна йти вперед. Сенс гри - пройти по колючій доріжці з зав'язаними очима. Перш ніж поставити стопу на колючий Слід, «ніндзя» його намацує і ставить ногу так, щоб потрапити слід у слід. Діти сидять півколом на стільцях, беруть участь в грі по черзі, спостерігають за тим, що відбувається і підтримують друга, що проходить складне випробування. Гра вимагає підвищеної уваги педагога.
Гра «Чудоходи»
Цю гру придумали діти, вона полягає в ходьбі з просуванням вперед на парі колючих устілок. У грі беруть участь 3-5 хлопців. Босі стопи гравців щільно стикаються з пристроями аплікаційними Ляпко, як би «приклеюються», і діти в «чудоходах» проходять від старту до фінішу (кілька метрів). Переможець не той, хто прийшов першим, а той, чиї стопи не від'єднувалися від «чудоходів». Підлога в місці проведення гри повина бути гладкою, на ній не повинно бути килима чи іншого шорсткого покриття.
Гра «Йога-їжачки»
Мета гри - простояти якомога довше на колючих слідах. Дітям, готовим приняти участь в грі, дається установка - стояти, поки комфортно і приємно. Гра развиває концентрацію уваги і навчає глибокої тілесної релаксації.
Варіанти роботи з масажером «Фараон»
Масажер Ляпко «Фараон» (Котяча лапка) представляє собою чотири кулі, з'єднані між собою у формі тетраедра, зроблена з прозорого пластика яскравих кольорів.
У даній програмі він використовується для виконання елементів класичного масажу - погладжування, розтирання, розминання м'язів спини і кінцівок. Масаж виконується через тонку бавовняну тканину одягу (рубашку, футболку) для забезпечення кращого ковзання. Спочатку педагог проводить дітям масаж Котячої лапкою по черзі, пояснюючи послідовність дії і характер натиску. Надалі діти вчаться під наглядом педагога самостійно робити один одному взаємний масаж в парах. Для зручності виконання масаж робиться на килимі в положенні лежачи.
Пристрої аплікаційні Ляпко в навчальних іграх
«МОЗАЇКА»
Пристрої аплікаційні Ляпко можуть бути успішно використані для кращого запам'ятовування букв і цифр. Можна запропонувати дітям з колючих квадратів викладати букви і цифри за зразком. Одночасне підключення зорового і тактильного аналізатора робить запам’ятовування алфавіту більш ефективним. Символи виходять об'ємними. Вдосконалюється координація рухів. Діти конструюють їх, дивлячись на зразок або без нього, а потім обмацують. Букви, що складаються з паличок, легко викласти, а для закруглення можна використовувати заготовлені заздалегідь півкола. (Наприклад, в буквах «В», «Б», «Р».) Так само «Мозаїка» може бути використана молодшими дошкільнятами для викладання простих образів з геометричних фігур, виконаних з «колючого» матеріалу. Можна зробити для Їжачка колючий будинок, кораблик, машину і так далі.
«Тактильний кубик»
Являє собою куб з дерева або пластика, кожна сторона якого обклеєна різно-фактурним матеріалом. М'яка бархатна тканина, гладкий і слизький пластик, наждачний папір, м'яка гума, тканина з пухнастим ворсом, фрагмент аплікатора Ляпко.
Варіанти ігор з тактильним кубиком:
«Згадай»
Після спільного бімануального обстеження кубика і називання шести фактур, педагог пропонує дітям згадати, що буває колючим, гладким, пухнастим.
«Прогулянка кошеня»
Кошеня - невелика іграшка, яка легко поміщається на площині куба. Діти в невеликій групі по черзі вигулюють кошеня по різних сторонах кубика, при цьому промовляючи, на якій стороні він зараз перебуває. Можна придумувати казку про те, як довго кошеня шукав шлях додому.
«Вгадайка»
Педагог загадує фактуру на одній зі сторін куба, але не називає її, а описує сусідні сторони. Наприклад: Зліва - пухнастий килимок. Праворуч - колючка. Попереду - шорстка. Дітям потрібно вгадати і показати загадану сторону. Той, хто був уважний, отримує фішку і наступну загадку формулює він.
«Знахідка»
Для цієї гри знадобиться м'яка тканинна пов'язка для очей і маленька іграшка. Завдання: гравцю поставити іграшку на зазначену педагогом сторону без допомоги зорового контакту. Спочатку дітям завдання здається нездійсненним, але в міру просування зростає інтерес і впевненість у своїх здібностях.
«Нічне доміно»
У цю гру можна грати навіть в повній темряві (з вимкненим світлом). Гра являє собою набір фанерних прямокутників (20-30 штук), поділених на дві частини. На різних частинах одного прямокутника розміщуються різнофактурні матеріали: пластик, тонка гума, великі і дрібні зерна, поролон, фрагмент пристрою аплікаційного Ляпко. Також можна розташувати тканини, такі як мережива, фетр, шовк, оксамит, джинс. Правила гри такі ж, як в звичайному доміно. Мета - роблячи хід по черзі, викласти попарно доріжку.
Рекомендовані ігри і вправи за віковими групами
Ігрові вправи та ігри |
Молодші |
Середні |
Старші |
«Лісові жителі» |
|
* |
* |
«Подарунок Їжачка» |
|
* |
* |
«Пісня Їжачка» |
* |
|
|
«Піаніно» |
* |
|
|
«Їжачий масаж» |
* |
* |
|
«Колючий одяг» |
* |
* |
* |
«Добрий лікар Айболіт» |
* |
* |
* |
«Цікаві звірята» |
* |
* |
|
"Люстерко" |
|
* |
* |
«Гойдалка» |
|
* |
* |
"Дерево на вітрі" |
* |
* |
* |
Ходьба на місці по колючих слідах |
* |
* |
* |
Ходьба вперед, назад, боком |
|
* |
* |
"бджоли" |
* |
|
|
«Годинник» |
|
* |
* |
"Роза вітрів" |
|
|
* |
«Ніндзя» |
|
|
* |
«Дивоходи» |
|
|
* |
"Тактильний кубик" |
* |
* |
* |
«Нічне доміно» |
|
* |
* |
«Їжача мозаїка» |
* |
* |
* |
«Йога-їжачки» |
|
* |
* |
«Їжачок лісом котився» |
* |
* |
|
«Їжачок туфлі приміряв» |
* |
* |
* |
"Літній душ" |
* |
* |
* |
Відгуки фахівців про свою практику
Ми, фахівці Центру корекційної та сімейної психології, у своїй роботі стикаємося з різними проблемами психічного і фізичного здоров'я у дітей і дорослих. У корекції активно використовуються пристрої аплікаційні Ляпко (ПАЛ) і методичні рекомендації до них, які неодноразово доводили свою ефективність.
Тетяна, психолог.
Хотіла б навести декілька прикладів того, як використовую пристрої аплікаційні Ляпко в роботі.
Приклад №1. Використовувала ПАЛ «Устілка плюс» і ПАЛ «М'ячик Голчатий» при роботі з чоловіком, у якого був перелом ніг. Після восьмого заняття чоловік повідомив, що менше стали хворіти ноги, покращився кровообіг, відчуття важкості в стопах стало менше, ніж до занять.
Приклад №2. Використовую пристрої аплікаційні Ляпко - «М'ячик Голчатий» і «Краплинка» - в роботі з дітьми - аутистами, у яких проблеми з промовою. У даній роботі у дітей спостерігається явний інтерес до ПАЛ, а деякі з них самі вимагають, щоб їм стимулювали зони рук. При використанні ПАЛ діти, в основному, стають спокійнішими, врівноваженим, з більшою охотою перемикаються на інші заняття.
Приклад №3. Використовувала пристрої аплікаційні Ляпко «М'ячик Голчатий» і «Краплинка» при роботі з заїканням. Після стимулювання ПАЛ долонь, шиї, потилиці, області нижньої і верхньої щелеп, щік у молодої людини спостерігався спокійний емоційний стан, розслабленість м'язів, дихання ставало рівним.
Олександра, психолог.
У роботі часто використовую як самі ПАЛ, так і методичні рекомендації. Слід відзначити позитивну динаміку в роботі з дітьми - вони із задоволенням включаються в гру з пристроями аплікаційними Ляпко «М'ячик Голчатий» і «Краплинка». При цьому підвищується інтерес до заняття в цілому. Також, застосовую ПАЛ в роботі з дітьми з розладами аутичного спектру для сенсорного насичення. Відзначається позитивна динаміка - діти швидше включаються у взаємодію.
Ольга, логопед-дефектолог.
Давно всім відомо наскільки важливо розвивати дрібну моторику у дітей з мовними порушеннями. В реалізації цього завдання, крім загальноприйнятих прийомів і вправ, мені допомагають пристрої аплікаційні Ляпко. Застосовуючи ПАЛ в своїй роботі, я не тільки вирішую прямі завдання з розвитку дрібної моторики (розвиток дрібної моторики рук і активізація мовних зон кори головного мозку), але ще і підтримую стійкий інтерес дітей до моїх занять. А схожість «м'ячика голчастого» з їжачком допомагає наситити заняття різноманітним мовним матеріалом і вправами в ігровій формі.
«Центр корекційної та сімейної психології» м.Донецьк Тетяна Станіславівна Якушевська, сімейний і дитячий психолог, психотерапевт.
Працюючи з дітьми важливо пам'ятати, що для них потрібно робити все так само добре, як для дорослих, тільки краще. Тут важливі всі компоненти, але, на мій погляд, головні - творчий підхід і професіоналізм. Автори даного проекту в повній мірі володіють цими якостями. І ще - великою щирою увагою до кожної дитини, з її особливостями і можливостями. Досвід показує, що такий підхід дійсно приносить результати. Перевірте самі!
Протипоказання до застосування пристроїв аплікаційних Ляпко
Відносними протипоказаннями до застосування плоских і циліндричних ПАЛ є:
- гострі інфекційні захворювання;
- загострення хронічних захворювань з підвищенням температури тіла;
- стан декомпенсації при захворюваннях серцево-судинної системи, легенів, печінки, нирок;
- гострі тромбофлебіти;
- хвороби крові та кровотворних органів в стадії декомпенсації;
- гострі хірургічні стани;
- різке виснаження;
- порушення цілості шкірних покривів: рани, опіки, обмороження.
При наявності доброякісних і злоякісних захворювань, багатоголкова терапія пристроями аплікаційними Ляпко застосовується тільки для лікування окремих симптомів (метод анальгезуючого впливу, зняття психоемоційного напруження, поліпшення сну і т.д.) і обов'язково після консультації лікаря онколога.
Дезобробка пристроїв аплікаційних Ляпко
Пристрої аплікаційні Ляпко в процесі використання стикаються з шкірою, не ушкоджуючи її, і не мають контакту з кров'ю. Після сеансу аплікацій вони повинні піддаватися дезінфекції згідно Стандартів проведення дезінфекції виробів медичного призначення, шляхом їх повного занурення у дезінфікуючий розчин.
Для цього використовують хімічні препарати для гумових медвиробів і для не- корозійностійких металів, дозволені до застосування в Україні. Концентрація і час експозиції відповідно до методичних рекомендацій до деззасобів. Наприклад: «Гігасепт АФ Форте нью», «Корзолекс базік», «Корзолекс екстра» і ін. Після обробки деззасобів і промивання під проточною водою, продезінфіковані ПАЛ просушуються за допомогою фена струменем гарячого повітря. Оброблені пристрої аплікаційні Ляпко треба зберігати під чистою пелюшкою. При індивідуальному використанні ПАЛ не потребує дезінфекції. Гігієнічний догляд передбачає періодичну обробку миючим розчином (шампунь, рідке мило), за допомогою щітки, промивання проточною водою і просушування потоком гарячого повітря (за допомогою фена) на максимально близькій відстані від голок.
Голки пристроїв аплікаційних Ляпко зроблені з некорозійностійких металів, що допускає можливість їх окислення.